Over het project

Oorsprong vereniging

In 1941 werd Studievereniging Hucbald in het leven geroepen door Hélène Nolthenius en Nancy van der Elst. In deze barre oorlogsjaren zochten studenten Muziekwetenschap elkaar op om samen gregoriaans en oude polyfonie te zingen. Naast deze bijeenkomsten werd er een plek gecreëerd waar eigen composities van studenten ten gehore gebracht werden. In de loop der jaren heeft Studievereniging Hucbald zich ontwikkeld tot een gezellige vereniging waar, naast muziek- en studiegerelateerde activiteiten, sociale cohesie ook van groot belang is. Ons herdenkingsconcert is een bijzonder project waarbij zowel het studiegerelateerde als het sociale aspect gewaarborgd wordt.

Oorsprong project

Decennialang maakte het koorpracticum wekelijks deel uit van het curriculum. Een aantal jaar geleden verdween dit onderdeel uit het curriculum, waarna Studievereniging Hucbald het heft in eigen handen nam. Dit resulteerde in het herdenkingsconcert zoals we dat vandaag de dag kennen. Vele koorleden hebben geen of weinig eerdere koorervaring, maar kunnen onder leiding van een kundige dirigent enorm trots zijn op het resultaat dat op 4 mei gaat klinken.

Programma 2018

Studievereniging Hucbald organiseert dit concert in het teken van de Nationale Dodenherdenking al voor de negende keer. Eerder heeft Hucbald de requiems van Mozart, Verdi, Saint-Saëns, Duruflé en Cherubini uitgevoerd. Naast het koor is ook het orkest speciaal voor dit concert samengesteld.

Dit jaar wordt het Requiem van Fauré uitgevoerd. Gabriel Fauré schreef zijn geliefde Requiem tussen 1887 en 1890 en deed dat vanuit een uniek perspectief. Geen traditionele dodenmis vol angst en ontzetting, maar een ingetogen Requiem dat de luisteraar troost, rust en acceptatie biedt. ‘Mijn Requiem drukt niet zozeer de angst voor de dood uit, als wel de vreedzaamheid van de eeuwige rust. Want zo zie ik de dood: als een gelukkige overgave, als een streven naar iets beters en niet als een vreugdeloze overgang naar het onheilspellend onbekende. Het Requiem is zo zachtmoedig als ikzelf.’ Fauré laat hiermee zien dat de dood geen ernstig thema hoeft te zijn. Met tedere klanken, soms herinnerend aan het oeroude gregoriaans, zijn het de verademing en verlichting die de overhand nemen. De serene melodieën van zijn Requiem geven alle ruimte voor reflectie en bezinning. Vooral het ‘Libera Me’ en het laatste deel ‘In Paradisum’ brengen de luisteraar in hogere sferen.

Als voorprogramma staan twee kortere maar niet minder prachtige werken: Ave Maris Stella van Grieg en Bogoroditse Devo uit de Vespers van Rachmaninov (hiervoor hebben de koorleden zelfs een workshop Oudkerkslavisch gevolgd om de uitspraak te perfectioneren).

Edvard Grieg wordt beschouwd als een van de belangrijkste Noorse componisten. De kracht van deze ‘Chopin van het Noorden’ lag in het schrijven van kleine muziekvormen met een vaak eenvoudig verloop. Zo ook zijn Ave maris stella (‘Wees gegroet, sterre der zee’). Oorspronkelijk geschreven voor zangstem en pianobegeleiding, maar in 1898 herzien als versie voor achtstemmig gemengd koor – waarbij hij het Deens verving voor het Latijn. Het is stuk is gebaseerd op een eeuwenoude hymne die een gebed is tot de Heilige Maagd Maria en zich kenmerkt door kalme, spirituele klanken.

De monumentale Vespers van Rachmaninov behoren tot het allergrootste koorrepertoire. Geïnspireerd door de eeuwenoude, mystieke klanken van de Russisch-orthodoxe kerkmuziek spreekt het werk (bestaande uit vijftien delen) van ongekende troost en verstilling. De melodieën bevatten geen strakke ritmes, maar vloeien sereen in een bedding van welluidende harmonieën. Geen virtuositeit of grote gebaren zoals we die kennen uit Rachmaninovs pianowerken, maar een componist die zich concentreert op de zuivere expressie van spirituele emoties. De betekenis van de werken overstijgt welke dienst dan ook en het is niet verwonderlijk dat Rachmaninov de Vespers tot zijn eigen favoriete werken rekende. Vanavond klinkt het zesde deel: ‘Bogoroditse Devo’, in het Latijn ‘Ave Maria’. Met haar sierlijke eenvoud ongetwijfeld het meest uitgevoerde stuk uit de Russischorthodoxe kerkmuziek.

Dirigent

De dirigent van dit jaar is Benson Walch. Benson Walch (1990) is koor- en orkestdirigent, muzikant en muziekdocent. In 2014 studeerde hij af als docent Muziek aan het Rotterdams Conservatorium met een specialisatie in Orkest- en Koordirectie. Daarnaast voltooide hij de bachelor Muziekwetenschap en de master Applied Musicology aan de Universiteit Utrecht. Hij musiceerde bij Toneelgroep Vest (Den Haag), gaf World Music Box workshops op het Rotterdams Conservatorium, basisscholen in Rotterdam, Schiedam en Zuid-Afrika en werkte mee aan AaBeCederik, een theaterprogramma voor kinderen in het Zeehelden-theater, Branoul, de Uitmarkt en op verschillende scholen in Den Haag. Tegenwoordig is Benson onder andere werkzaam als docent slagwerk en piano en treedt hij op als slagwerker, contrabassist, drummer of pianist. Daarnaast werkt hij regelmatig als slagwerkrepetitor bij de Vereniging Hofstads Jeugdorkesten (Den Haag) en als dirigent bij gospelkoor Happy Days (Maassluis), popkoor B-Colourful (Zwijndrecht) en 65+-orkest Atelier Klassiek (Den Haag). Bij Studievereniging Hucbald is Benson actief geweest als studentmentor in het jaar 2014-2015.

Solisten

Gilad Nezer maakt sinds 2004 deel uit van het Nederlands Kamerkoor en zingt regelmatig mee in het Groot Omroepkoor en diverse ensembles als Silbersee en het Huelgas Ensemble. Tot zijn 28e werkte als werktuigbouwkundige, terwijl hij op zijn 20e al ontdekte dat een carrière in de muziek hem meer aansprak. In 2002 kwam hij naar Nederland om aan het Koninklijk Conservatorium te studeren. Als solist heeft hij enkele opera- en oratorium-rollen vertolkt en samen met pianist Kimball Huigens treedt hij regelmatig op met liedrecitals. Daarnaast is hij gespecialiseerd in joodsliturgische zang. Zo trad hij een aantal keer in het Concertgebouw op met een joodsliturgisch programma en produceerde hij enkele liturgische cross-over programma’s. Gilads grote passie is het verbinden van mensen en groepen door middel van muzikale interactie. Daarin geeft hij workshops, coaching en bedrijfs-trainingen. In 2011 richtte hij Stichting KeyNote op om muzikale groepsactiviteiten en concerten op professioneel niveau te organiseren bij doelgroepen als psychiatrische inrichtingen, verzorgings-tehuizen en asielzoekerscentra. ‘Het werken met verschillende dirigenten en collega’s houdt mij scherp en flexibel. Dit betekent dat ik tegelijkertijd heel precies en heel los moet kunnen communiceren, en dat ik mij telkens bewust moet zijn van de energie die ik uitstraal samen met mijn collega’s.’

Irma ten Brinke behaalde haar doctoraalexamen Muziekwetenschap en studeerde zang in Utrecht, Rotterdam en Parijs. Ze volgde lessen bij o.a. Maria Acda, Meinard Kraak, Peggy Bouveret (Conservatoire National Supérieur, Parijs) en Alberto ter Doest, die haar opleidde in Estill Voice Training. Ze behaalde hierin als een van de weinigen in Europa haar master- en masterteacher-degree. Tegenwoordig wordt ze gecoacht door de Roemeense tenor Constantin Nica. Irma soleerde onder andere in de grote oratoria van Bach, Händels Messiah en Judas Maccabeus, Saint-Saëns’ Requiem en Oratorio de Noël, Mahlers Rückertlieder, Beethovens Negende Symfonie en Verdi’s Requiem. Daarnaast vertolkte Irma diverse operarollen en is ze als koriste verbonden aan Capella Isalana – waarmee zij soleerde in de wereldpremière van Jan Welmers’ Licht en Donker IV onder leiding van Klaas Stok. Haar liefde voor het lied resulteerde in diverse recitals met onder andere gitariste Jacqueline Snel en pianiste Micha van Weers.

Commissie

Binnen Hucbald is de herdenkingscommissie verantwoordelijk voor het organiseren van het concert. De Herdenkingscommissie 2017-2018 bestaat uit:

Olaf van der Aart – Voorzitter

Larissa Kaptijn – Penningmeester

Jeroen Berg – Secretaris

Paula Rozendal – Koorcommissaris

Marloes Meijer – Orkestcommissaris

Moira de Kok – PR-commissaris

V.l.n.r. Olaf van der Aart, Moira de Kok, Marloes Meijer, Paula Rozendal, Larissa Kaptijn, Jeroen Berg.

 

Comments are closed.